Technologie při servisu lyží

Na kvalitu servisních prací klademe maximální důraz a dostáváte jen špičkovou kvalitu.

433-servis-png.png

  • Dnešní technologicky vyspělé lyže si zaslouží i stejně vyspělý servis.
  • Lyže, běžky a snowboardy servisujeme na profesionálním brusném automatu CHALLENGE od švýcarské firmy MONTANA.
  • MONTANA CHALLENGE patří k tomu nejpšímu, co v oboru broušení lyží existuje a tím posunujeme kvalitu servisu v PROFISPORTU k dokonalosti.

 

Jak poznám, že lyže potřebují servis?

 

  • Když lyže v mírnějších pasážích sjezdovky nebo na mokrém sněhu nejedou
  •  

  • Když lyže ztrácí vitalitu při přehranění - např. na zledovatělém podkladu nezatočí
  •  

  • Když je ovládání lyží obtížné - mají tendenci se zařezávat, nebo kloužou
  •  

  • Když se na hranách vytvoří grot (otřep) - nejčastěji na špičce
  •  

  • Když je skuznice poškrábaná
  •  

  • Když jsou hrany zrezlé
  •  

  • Více na FAQ
  •  

     

    Technologický postup servisu lyží - 1. ČIŠTĚNÍ A OPRAVA SKLUZNICE

    Pro docílení 100% kvality servisu je důležité splnit posloupnost následujících servisních úkonů:

     

    181x97-jpg.jpg
    • Nejdříve se skluznice předbrousí na brusném pásu bez přítlaku. Odstraní se starý vosk, zvýrazní se místa budoucí opravy a připraví se plocha pro nanesení a dokonalé spojení nově nastaveného P-tex materiálu s původní skluznicí.
    • Pro vyplnění rýh na skluznici používáme SPECIÁLNÍ TAVÍCÍ RUČNÍ PISTOLE, nanášející na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného P-texu materiálu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.

     

    2. ZÁKLADNÍ PŘEDBROUŠENÍ

    skluznice-3-4x5-8-kopie-jpg.jpg
    • Cílem základního předbroušení je tzv. IDEÁLNÍ OPTICKÁ ROVINA SKLUZNICE I HRANY. Té docílíme pouze broušením pomocí brusného kamene s konstantním přítlakem a rychlostí posuvu.
    • Dosažení ideální optické roviny je zásadním předpokladem pro přesné úhlování hrany – tzv. TUNNING BOČNÍ A SPODNÍ HRANY. Zpravidla používáme základní LINEÁRNÍ STRUKTURU střední hrubosti. Slouží k většímu odběru materiálu z plochy skluznice i hrany (individuálně dle potřeby) a zároveň k odstranění navařeného polyethylenu.
    • Broušením na brusném kameni docílíme nejlepší kluznou vlastnost skluznice. Pouze brusný kámen nabízí různé variace finálních struktur (tzv.ZÁVODNÍ SERVIS).
    Varianty profilů skluznice Vlatnosti skluznice
    1-jpg.JPG

    Konkávní skluznice

    • Skluznice je ve středu prohnutá směrem dovnitř, lyže/SNB leží na hranách.
    • CHYBNĚ: Hrany lyže/SNB se mají tendenci se zařezávat, zatáčení je obtížné.
    2-jpg.JPG

    Konvexní skluznice

    • Skluznice je prohnutá směrem ven, hrany mají jen malý kontakt se sněhem.
    • CHYBNĚ: Postavení lyží/SNB na hrany a jejich ovládání je obtížné.
    33-jpg.JPG

    Rovná skluznice - IDEÁLNÍ OPTICKÁ ROVINA SKLUZNICE I HRANY

    • Ideálně opticky rovná skluznice je základním předpokladem pro perfektní servis a každý servis u nás z ní vychází.
    • Skluzná plocha je rovná od jedné hrany ke druhé lyže/SNB a je v kontaktu "tzv.sedí" jak na ploše, tak i na hranách.
    • SPRÁVNĚ: Při správném nabroušení hran (TUNNING BOČNÍ A SPODNÍ HRANY) je snadné lyže/SNB ovládat a dělat oblouky.

     

    3. FINÁLNÍ BROUŠENÍ

     

    canavas-pro-ski-servis-kopie-jpg.jpgstrukture-jpg.jpg
    • Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme" FINÁLNÍ STRUKTURU použitím BRUSNÉHO KAMENE s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury pomocí orovnání brusného kamene diamantem.
    • Přesné ovládání proměnlivého přítlaku garantuje rovnoměrné broušení a to také u běžek!
    • Přesné horizontální vedení lyže přes brusný kámen garantuje precizní vyrýsování požadované struktury.
    • Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury (dle struktury šrafu na lineární/kombinované/variální a dle hrubosti na hrubé/střední/jemné).
    • Na základě změny parametrů jednotlivých proměnných (řezná rychlost/advance a rychlost diamantu/brusná rychlost kamene/rychlost posuvu/nastavení tlakové křivky probroušení plochy), jsme dále schopni ovlivnit základní skladbu struktury (tvar, hrubost a sklon jednotlivých šrafů - tzv. „ banánků" ).
    • Nastavitelná hloubka, rozteč, sklon a tvar struktury splní přání každého lyžaře.
    • Pro kombinované a variální struktury tzv. ZÁVODNÍ SERVIS je důležité dokonalé vyhlazení plochy použitím nižších otáček broušení s minimálním advancem diamantu a nižší rychlostí posuvu.

    KVALITATIVNÍ ROZDÍLY MEZI BROUŠENÍM NA BRUSNÉM PÁSU A NA BRUSNÉM KAMENI


    BRUSNÝ PÁS BRUSNÝ KÁMEN
    • Plošné broušení skluznice
    • Absolutní rovina broušení plochy skluznice i hrany
    • Skluznice je „chlupatá"
    • Hladká plocha skluznice
    • Náhodná struktura - dle typu pásu
    • Přesná struktura s volitelnými parametry
    • Průměrná kluzná vlastnost
    • Excelentní kluzná vlastnost po dlouhou dobu

     

    4. TUNNING A ÚHLOVÁNÍ BOČNÍ HRANY


    bocni-hrana-jpg.jpg
    • Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/běžky/snowboardu, na zkušenostech uživatele a na tvrdosti sněhové podložky.
    • Šetrný brus a přesné naúhlování hrany obstarává kluzná keramická podložka, která brousí hranu lyže v podélném směru a je k lyži přitlačována dle tlakové křivky v závislosti na šíři lyže.
    • BOČNÍ ÚHLOVÁNÍ HRANY - základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89-87°, správně zvolený úhel zabezpečuje dokonalý kontakt hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku lyže.
    • Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene - tzv. TUNNING BOČNÍ HRANY. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení (vymazání stopy po brusném pásku)

     

    5. TUNNING SPODNÍ HRANY


    velikost-canavas-sire-kopie-jpg.jpg

     

     

    • Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany.
    • Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku
    • ZABRAŇUJE NEŽÁDOUCÍMU ZAŘEZÁVÁNÍ HRAN a vyznačuje snadnějším nástupem do oblouku a stabilitou při jízdě v průběhu celého oblouku
    • Provádí se pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
    • Náš brusný automat dokáže tzv. RADIÁLNÍ TUNNING (proměnlivý tunning) což je novinka v oblasti tuningu spodní hrany, kdy stupeň odklonu spodní hrany se pohybuje v rozmezí 0, 4° až 0, 8° v závislosti na vykrojení lyží.
    • Vaše lyže je tedy INDIVIDUÁLNĚ PROMĚŘENA a dle vykrojení lyže je hrana naúhlována.

     

    6. IMPREGNACE A LEŠTĚNÍ


    vosk-jpg.jpg

     

    • Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem.
    • SKUTEČNÁ REVOLUCE V OBLASTI VOSKOVÁNÍ SKLUZNICE lyží pro závodníky a náročné zákazníky je U NÁS SOUČÁSTÍ KAŽDÉHO SKI SERVISU!!!
    • Jedná se o BEZKONTAKTNÍ ZPŮSOB HLOUBKOVÉ IMPREGNACE, kdy pojízdná tepelná lampa důkladně prohřeje skluznici lyže a umožní tak její dokonalé prosycení voskem.
    • Nanesený vosk je bez kontaktu topného tělesa s lyží, a tudíž bez tepelného šoku, rovnoměrně vpraven do struktury skluznice.
    • Takto napreparovaná skluznice garantuje dlouhodobější ochranu lyže a účinnost vosku (zabraňuje vysušování), než konvenčními metodami voskování.
    • Důsledkem jsou pak lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost lyže.
    • Odstranění nadbytečného vosku z plochy skluznice provádíme mechanickým způsobem pomocí nylonových kartáčů pro polishing, které jsou dostatečně měkké tak, aby nepoškodily - neztupily vrchol úhlu hrany.
    • POZOR - V případě dobře zvolené a provedené strukturace skluznice je vosk chápán pouze jako sekundární proces pro impregnaci, nikoliv jako způsob jak docílit výrazné změny kluzných vlastností lyže. Jinými slovy: lyže které nejedou, nesparvíte namazáním.