Technologický postup servisu lyží - 1. ČIŠTĚNÍ A OPRAVA SKLUZNICE
Pro docílení 100% kvality servisu je důležité splnit posloupnost následujících servisních úkonů:
Nejdříve se skluznice předbrousí na brusném pásu bez přítlaku. Odstraní se starý vosk, zvýrazní se místa budoucí opravy a připraví se plocha pro nanesení a dokonalé spojení nově nastaveného P-tex materiálu s původní skluznicí.
Pro vyplnění rýh na skluznici používáme SPECIÁLNÍ TAVÍCÍ RUČNÍ PISTOLE, nanášející na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného P-texu materiálu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.
2. ZÁKLADNÍ PŘEDBROUŠENÍ
Cílem základního předbroušení je tzv. IDEÁLNÍ OPTICKÁ ROVINA SKLUZNICE I HRANY. Té docílíme pouze broušením pomocí brusného kamene s konstantním přítlakem a rychlostí posuvu.
Dosažení ideální optické roviny je zásadním předpokladem pro přesné úhlování hrany – tzv. TUNNING BOČNÍ A SPODNÍ HRANY. Zpravidla používáme základní LINEÁRNÍ STRUKTURU střední hrubosti. Slouží k většímu odběru materiálu z plochy skluznice i hrany (individuálně dle potřeby) a zároveň k odstranění navařeného polyethylenu.
Broušením na brusném kameni docílíme nejlepší kluznou vlastnost skluznice. Pouze brusný kámen nabízí různé variace finálních struktur (tzv.ZÁVODNÍ SERVIS).
Varianty profilů skluznice
Vlatnosti skluznice
Konkávní skluznice
Skluznice je ve středu prohnutá směrem dovnitř, lyže/SNB leží na hranách.
CHYBNĚ: Hrany lyže/SNB se mají tendenci se zařezávat, zatáčení je obtížné.
Konvexní skluznice
Skluznice je prohnutá směrem ven, hrany mají jen malý kontakt se sněhem.
CHYBNĚ: Postavení lyží/SNB na hrany a jejich ovládání je obtížné.
Rovná skluznice - IDEÁLNÍ OPTICKÁ ROVINA SKLUZNICE I HRANY
Ideálně opticky rovná skluznice je základním předpokladem pro perfektní servis a každý servis u nás z ní vychází.
Skluzná plocha je rovná od jedné hrany ke druhé lyže/SNB a je v kontaktu "tzv.sedí" jak na ploše, tak i na hranách.
SPRÁVNĚ: Při správném nabroušení hran (TUNNING BOČNÍ A SPODNÍ HRANY) je snadné lyže/SNB ovládat a dělat oblouky.
3. FINÁLNÍ BROUŠENÍ
Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme" FINÁLNÍ STRUKTURUpoužitím BRUSNÉHO KAMENE s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury pomocí orovnání brusného kamene diamantem.
Přesné ovládání proměnlivého přítlaku garantuje rovnoměrné broušení a to také u běžek!
Přesné horizontální vedení lyže přes brusný kámen garantuje precizní vyrýsování požadované struktury.
Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury (dle struktury šrafu na lineární/kombinované/variální a dle hrubosti na hrubé/střední/jemné).
Na základě změny parametrů jednotlivých proměnných (řezná rychlost/advance a rychlost diamantu/brusná rychlost kamene/rychlost posuvu/nastavení tlakové křivky probroušení plochy), jsme dále schopni ovlivnit základní skladbu struktury (tvar, hrubost a sklon jednotlivých šrafů - tzv. „ banánků" ).
Nastavitelná hloubka, rozteč, sklon a tvar struktury splní přání každého lyžaře.
Pro kombinované a variální struktury tzv. ZÁVODNÍ SERVIS je důležité dokonalé vyhlazení plochy použitím nižších otáček broušení s minimálním advancem diamantu a nižší rychlostí posuvu.
KVALITATIVNÍ ROZDÍLY MEZI BROUŠENÍM NA BRUSNÉM PÁSU A NA BRUSNÉM KAMENI
BRUSNÝ PÁS
BRUSNÝ KÁMEN
Plošné broušení skluznice
Absolutní rovina broušení plochy skluznice i hrany
Skluznice je „chlupatá"
Hladká plocha skluznice
Náhodná struktura - dle typu pásu
Přesná struktura s volitelnými parametry
Průměrná kluzná vlastnost
Excelentní kluzná vlastnost po dlouhou dobu
4. TUNNING A ÚHLOVÁNÍ BOČNÍ HRANY
Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/běžky/snowboardu, na zkušenostech uživatele a na tvrdosti sněhové podložky.
Šetrný brus a přesné naúhlování hrany obstarává kluzná keramická podložka, která brousí hranu lyže v podélném směru a je k lyži přitlačována dle tlakové křivky v závislosti na šíři lyže.
BOČNÍ ÚHLOVÁNÍ HRANY - základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89-87°, správně zvolený úhel zabezpečuje dokonalý kontakt hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku lyže.
Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene - tzv. TUNNING BOČNÍ HRANY. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení (vymazání stopy po brusném pásku)
5. TUNNING SPODNÍ HRANY
Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany.
Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku
ZABRAŇUJE NEŽÁDOUCÍMU ZAŘEZÁVÁNÍ HRAN a vyznačuje snadnějším nástupem do oblouku a stabilitou při jízdě v průběhu celého oblouku
Provádí se pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
Náš brusný automat dokáže tzv. RADIÁLNÍ TUNNING (proměnlivý tunning) což je novinka v oblasti tuningu spodní hrany, kdy stupeň odklonu spodní hrany se pohybuje v rozmezí 0, 4° až 0, 8° v závislosti na vykrojení lyží.
Vaše lyže je tedy INDIVIDUÁLNĚ PROMĚŘENA a dle vykrojení lyže je hrana naúhlována.
6. IMPREGNACE A LEŠTĚNÍ
Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem.
SKUTEČNÁ REVOLUCE V OBLASTI VOSKOVÁNÍ SKLUZNICE lyží pro závodníky a náročné zákazníky je U NÁS SOUČÁSTÍ KAŽDÉHO SKI SERVISU!!!
Jedná se o BEZKONTAKTNÍ ZPŮSOB HLOUBKOVÉ IMPREGNACE, kdy pojízdná tepelná lampa důkladně prohřeje skluznici lyže a umožní tak její dokonalé prosycení voskem.
Nanesený vosk je bez kontaktu topného tělesa s lyží, a tudíž bez tepelného šoku, rovnoměrně vpraven do struktury skluznice.
Takto napreparovaná skluznice garantuje dlouhodobější ochranu lyže a účinnost vosku (zabraňuje vysušování), než konvenčními metodami voskování.
Důsledkem jsou pak lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost lyže.
Odstranění nadbytečného vosku z plochy skluznice provádíme mechanickým způsobem pomocí nylonových kartáčů pro polishing, které jsou dostatečně měkké tak, aby nepoškodily - neztupily vrchol úhlu hrany.
POZOR - V případě dobře zvolené a provedené strukturace skluznice je vosk chápán pouze jako sekundární proces pro impregnaci, nikoliv jako způsob jak docílit výrazné změny kluzných vlastností lyže. Jinými slovy: lyže které nejedou, nesparvíte namazáním.